Iets wat ik de afgelopen jaren steeds vaker ben gaan doen, is custom wielen bouwen voor mijn klanten. En eerlijk gezegd vind dat ook het allerleukste om te doen. Ik ben begonnen met een eenvoudige wielset voor mezelf. Uiteraard nog niet perfect, maar ik kreeg hierdoor wel de smaak en het “wielbouwvirus” te pakken. En dus ging ik vooral veel oefenen, erover lezen, en een boek bestellen van Roger Musson, 1 van de beste en meest bekende wielbouwers ter wereld. Inmiddels zijn we jaren verder, en heb ik reeds vele sets gebouwd, en is het wielbouwen nog leuker geworden.
Overigens bouw ik ook volgens de methode van Roger Musson, met een klein vleugje van mezelf.

Wat is het voordeel van een handgespaakte set?

Simpel, de onderdelen zijn specifiek gekozen voor jouw gewicht en inzetbereik. Dit in tegenstelling tot een fabrieksset waar zowel rijders van 65, 85 of 105 kg op rijden. Bovendien is de handgespaakte set met veel aandacht gebouwd en gecontroleerd, en zijn alle spaken op meerdere manieren gestrest, zodat het wiel blijft zoals het is als toen het net was gespaakt. Geen last meer van spaken die loslopen of breken. Ik geef dan ook 2 jaar spaakgarantie op elk door mij gebouwd wiel.
Verder is er zoveel technische info te vertellen over wielen bouwen, naven, velgen, spaken en spaaknippels dat ik hier een extra website voor zou kunnen bouwen. Dat gaat te ver, maar stel gerust je vragen via mail, telefonisch of via whatsapp.

Ik wil een nieuwe handgespaakte wielset. Hoe gaat dat in zijn werk?

Bel, whatsapp of mail me. Maak je wensen duidelijk. Wat is je gewicht? Waar is de wielset voor bedoeld: wielrennen, XC mountainbiken, Trail, Enduro?? Als we dat hebben doorgesproken, kunnen we het hebben over de onderdelen, en plannen we het bouwen daarna in.

Merken waar ik voornamelijk (en graag) mee werk:
Naven: Duke, DT Swiss, Hope, White Industries, Acros.
Velgen: Duke, DT Swiss, Spank, Newmen, H+Son, Farsports
Spaken: Sapim, DT Swiss
Spaaknippels, Sapim, DT Swiss

Als wielrichter gebruik ik de wielrichter van P&K Lie. Verder heb ik veel verschillende spaaksleutels, maar eigenlijk gebruik ik altijd de DT Swiss spaaksleutel. Deze werkt prettig samen met de DT aero spaakhouder. Verder gebruik ik een spaakspanningsmeter van P&K Lie, en wat handige tools van Wheelfanatyk.

Nog even wat belangrijke weetjes en bubbels die kunnen worden doorgeprikt:

  • Weinig spaken in een wiel is erg mooi. Maar hoe meer spaken hoe sterker het wiel. 28 of 32 spaken is bijna altijd een prima keuze.
  • Aparte spaakpatronen is erg mooi. Maar het “old skool” 3x keer gekruist wordt met een erg goede reden nog vaak gebruikt door goede wielbouwers: het is erg sterk!
  • Straightpull spaken zien er mooi uit, maar die bieden minder voordelen dan de normale j-bend spaak. Het spaakpatroon ligt vooraf vast, en kan niet door de bouwer worden gekozen. Straightpull spaken zijn langer, wat resulteert in een iets minder sterk/stijf wiel. Het bouwen van een wiel is met j-bend spaken een stuk gemakkelijker als met straightpull spaken, omdat deze de neiging hebben om mee te gaan draaien. Iets wat met j-bend niet mogelijk is. Breek je in het buitenland een keer een straightpull spaak, dan heeft bijna geen fietsenmaker deze op voorraad.
Bel me voor een afspraak